10 voordelen van krachttraining

10 voordelen van krachttraining

Wat is krachttraining?

Voor we beginnen met de 10 voordelen van krachttraining is het belangrijk om te weten wat krachttraining precies is? Deze vraag is voor sporters vaak goed te beantwoorden. Krachttraining is namelijk niets anders dan het verbeteren, versterken en sterker maken van je lichaamskracht. Het doel van krachttraining wordt vaak uitgedrukt in kilo’s, zoals bijvoorbeeld bij bankdrukken, maar krachttraining kan op andere manieren ook zonder gewichten en enkel met lichaamsgewicht. Krachttraining is dus niet alleen voor Crossfitters, sportschoolleden en/of bodybuilders, maar voor iedereen die gezonder en fitter door het leven wil gaan.

In dit blog nemen we je mee in de 10 belangrijke voordelen om aan krachttraining te doen. Lees daarom snel verder:

Voordeel 1: Je krijgt een strakker lichaam

Door aan krachttraining te doen, krijg je meer spierdefinitie. Je armen worden slanker, je benen steviger, je billen ronder en je buik strakker. Zonder dat je veel gewicht verliest, zit je kleding beter en zie je er slanker uit. 

Voordeel 2: Je valt af

Cardiotraining wordt vaker in verband gebracht met afvallen als krachttraining, maar je spieren verbranden ook calorieën. Zelf als je niet aan het sporten bent. De eerste 24 uur na je krachttraining verbrand je zo’n 100 calorieën extra. Dit lijkt misschien weinig, maar op jaarbasis is dit toch een paar kilo.

Voordeel 3: Een betere stofwisseling

Zodra je wat meer spieren ontwikkelt, verbruik je ook in rust meer energie. Dit betekent dus dat je stofwisseling een boost krijgt en meer vetten verbrandt. Wanneer je op gewicht wilt blijven of wilt afvallen, is het dus ook goed om wekelijks aan krachttraining te doen.

Voordeel 4: Minder kans op ouderdomsziekten

Wist je dat je met krachttraining de kans verkleint op ouderdomsziekten als diabetes type 2 en osteoporose? Diabetes type 2 wordt ook wel ouderdomsdiabetes genoemd. Uit diverse onderzoeken is al naar voren gekomen dat krachttraining het risico op diabetes verlaagt, omdat je hiermee het glucoseverbruik in je lichaam verhoogt.

Osteoporose is botontkalking. Met krachttraining bouw je sterke botten op en daar doe je later je voordeel mee. Je loopt dan veel minder risico om osteoporose te ontwikkelen.

Voordeel 5: Je gaat veroudering tegen

Hou ouder je wordt, hoe meer je spiermassa achteruit gaat. Hierdoor neemt de huidspanning af, waardoor je huid slapper wordt en je rimpels ontwikkelt. Door twee tot drie keer per week een half uur aan krachttraining te doen, ga je de veroudering tegen. Zo behoud jij ook op oudere leeftijd een jonge uitstraling en een strakke huid. En het is goed voor je geheugen; door intensieve training maak je neurotrofine aan welke de hersencellen beschermen.  

Voordeel 6: Je wordt er sterker door en hebt meer energie.

Regelmatig met middelzware gewichten trainen, maakt je sterker. Dankzij deze extra kracht is het makkelijker om dagelijkse activiteiten uit te voeren, zoals een boodschappentas dragen of je kind optillen, zonder dat je gelijk buiten adem bent. Middels krachttraining worden zuurstof en voedingsstoffen naar de cellen in je lichaam gestuurd, waardoor je na een training meer energie ervoor terugkrijgt. 

Voordeel 7: Je krijgt meer zelfvertrouwen

Wanneer je aan krachttraining doet, wordt je lichaam sterker en ontwikkel je mooiere vormen. Bovendien oog je slanker. Dit leidt natuurlijk tot meer zelfvertrouwen en meer zelfrespect. Iets waardoor je ook weer lekkerder in je vel zit. Ook maak je endorfine aan, waardoor je je gelukkiger voelt en beter in je vel zit. 

Voordeel 8: Je krijgt een betere houding

Door met gewichten te trainen, verbetert je houding. Als je een aantal maanden aan krachttraining doet, merk je dat je algehele lichaamshouding beter wordt en dat je rechter zit, staat en loopt. De lichaamshouding heeft ook weer invloed op je gevoel. Door meer recht te staan of te zitten, voel je je al direct zelfverzekerder.

Voordeel 9: Je hebt minder kans op blessures

Tijdens een krachttraining, train je al je spiergroepen. Hiermee verminder je de kans op blessures. Als je slechts één sport beoefent, zoals hardlopen of fietsen, train je niet al je spieren. Sommige spieren worden dan eenzijdig belast, terwijl andere spieren zich niet goed ontwikkelen. Dit leidt sneller tot blessures of een slechte lichaamshouding.

Voordeel 10: Je verbetert je hormoonbalans

Met krachttraining geef je de hormonen testosteron en het groeihormoon een tijdelijke boost. Hierdoor verbeter je de hormoonbalans. Waarom dit goed is? Omdat een tekort aan testosteron leidt tot vermoeidheid, depressies, spierafbraak en erectiestoornissen. 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.