Sporten met een burnout, hoe zit dat eigenlijk?

Sporten met een burnout? Ja.

Stress wordt veroorzaakt als er disbalans ontstaat tussen druk van buitenaf (draaglast) en je innerlijke veerkracht (draagkracht). Je innerlijke veerkracht is de optelsom van je lichamelijke en mentale veerkracht. Hiernaast spelen karaktereigenschappen en negatieve denkpatronen een rol bij hoe met stress wordt omgegaan. Al deze factoren spelen een rol bij het ontstaan van een burn-out. Als de stress langdurig aanhoudt kun je geleidelijk – en vaak zonder dat je erg in hebt – de overstap maken van chronische stress naar overspannenheid en als eindstation: een burn-out.  

Burn-out signalen achteraf bekeken:

Beter luisteren naar de stress signalen die je kreeg 

Iedereen krijgt signalen van het lichaam die je aangeven dat je te veel van je zelf vraagt. Die signalen krijg je niet voor niets. Je kunt je signalen van stress zien als een soort boodschappers van je lichaam. De boodschap is dat je tot rust moet komen. Dat je signalen van stress altijd serieus moet nemen. 

Niet constant maar moeten doorgaan en doorzetten

Dit is iets wat alle mensen met een burn-out goed kunnen: doorgaan en doorzetten. Het zijn juist de sterke (en niet de zwakkere) mensen die een burn-out krijgen. Het zijn de knokkers, de vechters, de bijtertjes. Ze zijn zelfs zó sterk dat ze langer doorgaan dan goed voor ze is. Je kunt ook krachtig en sterk zijn zonder te vechten. Misschien is dat zelfs nóg krachtiger. 

Altijd maar bezig voor anderen te zorgen en jezelf vergeten 

Ik kwam op de laatste plaats. Dit zie ik vooral terug bij vrouwen. Zeker wanneer zij gezegend zijn met een gezin. Dat heeft alles te maken met het zorg-gen wat vrijwel alle vrouwen hebben. Wanneer je altijd maar geeft en het belang van anderen boven je eigen belang stelt, komt er een moment dat het gaat wringen. De balans tussen wat goed is voor de ander en wat goed is voor jou kan verstoord raken. De druk en stress (of stressbeleving) neemt toe. Maar weet je? Als jij goed voor jezelf zorgt en het goed met jou gaat, kun je juist veel beter zorgen voor al die andere mensen die belangrijk voor je zijn. Als dat geen win-win-win is, dan weet ik het niet meer. 

Werk voor laten gaan op je gezondheid

Veel mensen laten zich leiden door de omstandigheden op het werk. Hierdoor gaat het werk voor op de gezondheid. Men denkt dat er geen oplossing is. Misschien ligt er angst aan ten grondslag om niet goed genoeg te zijn of je baan te verliezen. Maar uiteindelijk – als het erop aankomt – zegt iedereen achteraf: ik had beter voor mijn gezondheid kunnen kiezen dan voor mijn werk. Maak het bespreekbaar als je jezelf hierin herkent. Zolang je niets zegt, kan er ook niets veranderen. 

Geen tijd nemen voor ontspanning

Men staat altijd maar “aan” en gaat altijd maar door. Het feit dat privé en werktijd dankzij de technologie steeds meer door elkaar heen lopen, draagt hier in grote mate aan bij. Te veel mensen gaan mee in deze ratrace en denken bovendien dat ontspannen niet nodig is. Ontspanning heeft niets met luiheid te maken, maar alles met goed voor jezelf zorgen. Ontspanning is nodig om tot rust te komen en je stressniveau te laten dalen. 

Een burn-out wordt in verschillende fases aangepakt

Eerst ga je afscheid nemen van jouw energie vretende patronen. De enige juiste manier is om het heel dicht bij jezelf te houden. De oorzaken van jouw burn-out liggen altijd bij jezelf. Je hoeft dus geen energie meer te steken in het veranderen van omstandigheden of andere mensen. Je hoeft alleen maar aan jezelf te werken. Kies voor wat jóu sterker maakt en energie geeft. Dan ben je al snel weer een heel stuk fitter, maar dan ben je er nog niet.. 

Als tweede ga je jouw persoonlijke kracht en zelf-leiderschap ontwikkelen. Dichtbij jezelf komen en in je kracht blijven. Patronen loslaten die tot je burn-out hebben geleid. Je gaat leren hoe je jouw energie op een effectieve manier kan inzetten en hoe je dit communiceert naar jezelf en naar je naasten/collega’s/baas/omgeving. Door de onderliggende patronen aan te pakken, zal je herstel definitief zijn.   

Wat mensen die teveel stress hebben, overspannen of burn-out zijn gemeen hebben, is dat ze weinig energie hebben. En als ze wel energie hebben, komt dit veelal vanuit hun reserve batterij. Dus je batterij verder leeg maken door te veel en te hard te sporten is dus zo’n een goed idee.  

Lichaamsbeweging krijgen is altijd goed. Lichaamsbeweging zorgt ook voor ontspanning en dat is heel erg nodig als je lichaam stress ervaart. Zoek een vorm van lichaamsbeweging wat bij jouw lichaam past op dat moment. Dit betekent dat het in de tijd kan veranderen en dat dit voor ieder persoon anders is. In het begin kan dit yoga, wandelen, rustig fietsen zijn. Later opbouwen naar lichte krachttraining, hardlopen en zware krachttraining. Luister naar je lichaam. 

We gaan het hebben over twee soorten energie:

– Suikerenergie, de dagelijkse energie uit eten en drinken. 

– ‘Vet’ energie, de vastgehouden energie uit onze vetvoorraad. 

In de optimale situatie heeft je lichaam toegang tot zowel de suikerenergie als de vetenergie. 

Mensen met een burn-out, die fysiek niet fit zijn, hebben weinig tot geen toegang meer tot de energie uit onze vetvoorraad. Met als resultaat dat zij vermoeid blijven. 

Advies, blijf in beweging en let op je voeding. Belangrijkste is je reserve batterij opladen

Ga sporten, maar blijf hierbij luisteren naar je lichaam. Je kunt jezelf de checkvraag stellen: ervaar ik meer energie na het sporten dan ervoor? Als je deze vraag positief kunt beantwoorden dan ben je op de goede weg. Als je deze vraag negatief moet beantwoorden dan moet je toch weer rustiger aan doen. 

Laat je professioneel begeleiden, sporten met een maximale hartslag en in tijd opgebouwd en vooral luister naar je lichaam en niet naar wat anderen zeggen! 

Geef een antwoord