Sporten na vaccinatie (of booster)? Ja, maar luister ook naar je lichaam!

Sporten na vaccinatie? Ja

COVID-19/Corona heeft ons leven de afgelopen 2 jaar drastisch veranderd. Massaal zijn we thuisgebleven voor werk en hebben we 1,5 meter afstand gehouden tot iedereen om ons heen. Het heeft zelfs de manier waarop we sporten veranderd: met elkaar digitaal, in kleinere groepen of individueel thuis of buiten sporten.

Tegenwoordig helpt de beschikbaarheid van het Corona-vaccin (en/of booster-vaccins) ons om weer terug te gaan naar ons normale leven voor de pandemie. Voor veel mensen betekent dat teruggaan naar de sportschool, de tennisbaan of het zwembad. Zoals bij elke nieuwe behandeling van jouw lichaam, hebben mensen natuurlijk vragen.

Of je nu thuis of in een openbare ruimte traint, je vraagt ​​je misschien af ​​of je kunt sporten nadat je het vaccin hebt gekregen, hoe snel je er weer aan kunt beginnen en hoeveel je aan kan qua sporten. In dit blog vertellen we je er alles over.

Is het veilig om te sporten na het Corona-vaccin?

Het korte antwoord is: meestal wel ja. Geen enkel onderzoek heeft aangetoond dat het schadelijk is om te sporten na het krijgen van het COVID-19-vaccin. De enige veiligheidsoverwegingen hangen af ​​van de reactie van jouw lichaam op het vaccin. De Centers for Disease Control and Prevention (CDC) somt de volgende veelvoorkomende bijwerkingen van vaccins op:

  • Pijn, roodheid en zwelling op de injectieplaats;
  • Vermoeidheid;
  • Hoofdpijn;
  • Spierpijn;
  • Rillingen;
  • Koorts;
  • Misselijkheid.

De CDC beveelt eigenlijk aan om je arm te bewegen om het ongemak op de injectieplaats te verminderen. Sporten na de eerste injectie is misschien niet zo’n probleem als je bijwerkingen minimaal zijn. Een New England Journal of Medicine-studie uit 2021 merkt op dat bijwerkingen na de tweede injectie intenser kunnen zijn dan de eerste. Er wordt echter geen melding gemaakt van enig gevaar als gevolg van het sporten. Kortom, je kunt mogelijk enkele bijwerkingen van het COVID-19-vaccin ervaren. Het onderzoek heeft echter geen risico’s geïdentificeerd die verband houden met sporten na het krijgen van het vaccin.

Vanwege deze mogelijke bijwerken is het geadviseerd om de eerste 5 dagen na de toediening van het Corona-vaccin niet intensief te sporten.

Wat zijn de risico’s van sporten na het COVID-vaccin?

Ongeveer 50% van de mensen die het vaccin krijgen, ervaart bijwerkingen, meestal na de tweede dosis. Vermoeidheid komt het meest voor. Sporten kan deze bijwerkingen verergeren. Er zijn echter geen echte risico’s van sporten na het COVID-19-vaccin.

Wanneer lichaamsbeweging vermijden na het COVID-vaccin?

Als je een allergische reactie op het vaccin zelf hebt, kun je matige tot zware inspanning direct na toediening van het vaccin vermijden. Veel voorkomende symptomen van een allergische reactie op het vaccin zijn: netelroos, zwelling en piepende ademhaling (een teken van ademnood). Deze symptomen treden meestal op binnen 4 uur na ontvangst van het vaccin. Neem contact op met je huisarts als je deze symptomen ervaart.

Als je in het verleden last hebt gehad van astma of ademhalingsproblemen, is het geadviseerd om krachtige aerobe oefeningen en intensieve sporten te vermijden totdat je weet hoe je lichaam op het vaccin reageert. Houd hierbij vast aan het eerder gestelde advies: niet intensief sporten in de eerste vijf dagen na het toedienen van het Corona-vaccin.

Welke soorten lichaamsbeweging mag ik doen na het Corona-vaccin?

Er wordt geen specifiek type lichaamsbeweging aanbevolen na ontvangst van het COVID-19-vaccin. Het is echter aangetoond dat lichaamsbeweging in het algemeen een effectieve immuniteitsbooster is en zelfs de effectiviteit van het vaccin kan verhogen.

In een review van 2021 over lichaamsbeweging en immuniteit merkten onderzoekers op dat matige tot krachtige fysieke activiteit resulteerde in een 31% lager risico op door de gemeenschap opgelopen ziekten en een 37% lager risico op sterfte door infectieziekten. Bovendien is aangetoond dat lichaamsbeweging de potentie van het vaccin verhoogt door de antilichaamconcentratie te verhogen. Deze resultaten waren niet specifiek voor COVID-19, maar dit is een ander voordeel van gewone lichaamsbeweging. In de review werd gekeken naar aerobe oefeningen (hardlopen, fietsen, enz.) en weerstandstraining afzonderlijk en in combinatie. Kortom, gewone lichaamsbeweging, zoals wandelen, hardlopen, fietsen en andere aerobe lichaamsbewegingen, is gunstig bij het verminderen van het oplopen van ziekten en kan ook de potentie van vaccins vergroten.

Als je je toch misselijk voelt van sporten, kun je jouw trainingsintensiteit verlagen. Kies bijvoorbeeld voor een wandeling in plaats van hardlopen. Of doe minder pull-ups, burpees en push-ups bij calisthenics dan gebruikelijk. Natuurlijk kun je ook gaan touwtjespringen op een rustig tempo.

Bijwerkingen of symptomen zouden binnen enkele dagen na het krijgen van het vaccin moeten verdwijnen. Als ze dat niet doen, raadpleeg dan je huisarts. En als je tijdens het sporten last hebt van verhoogde koorts, vermoeidheid of ademhalingsmoeilijkheden, stop dan direct met sporten en raadpleeg je huisarts. De CDC beveelt ook het gebruik van vrij verkrijgbare ontstekingsremmende medicijnen aan, zoals aspirine, ibuprofen, paracetamol en antihistaminica om de bijwerkingen van het vaccin te helpen beheersen. Mochten er geen bijwerkingen optreden, dan is het niet nodig om ontstekingsremmende medicijnen in te nemen.

Samengevat: Voorkom intensief sporten de eerste 5 dagen na de vaccinatie, sporten mag en luister goed naar je lichaam

Als je zin hebt om te gaan sporten na de COVID-19-prik, zou dit geen problemen moeten veroorzaken. Lichaamsbeweging kan zelfs nuttig zijn om het risico op infectieziekten te verminderen en de potentie van vaccins te verbeteren. Daarnaast helpt een fit en gezond lichaam om je afweersysteem te beschermen. Als je je goed genoeg voelt om te sporten, doe het dan!

Geef een antwoord