Thuis sporten

Thuis sporten - CalisthenicsWorld.nl

Thuis sporten? Dit heb je nodig om te trainen.

Geen zin om naar de sportschool of het calisthenics park te gaan? Of ben je net als de rest van Nederland verplicht om thuis te blijven vanwege een lockdown? Geen probleem! Je kan ondanks de beperkingen met heel weinig sportmateriaal toch zorgen voor genoeg lichaamsbeweging. Je weet het misschien niet, maar je kunt trainen met je eigen lichaamsgewicht, wat centraal staat bij calisthenics. Het vraagt enkel om een beetje creativiteit en flexibiliteit tijdens je training.

Check daarom dit handige blogartikel, want hiermee kun je gewoon lekker thuis sporten, zonder dat jouw conditie eronder lijdt. Juist in deze tijd is het belangrijker dan ooit om te zorgen voor een goede weerstand, een goede conditie en zo min mogelijk overtollig lichaamsvet.

Wat heb je minimaal nodig?

  1. Je lichaamsgewicht
  2. Een klein beetje ruimte
  3. Motivatie
  4. Een trainingsopzet of trainingsschema

1. Je lichaamsgewicht.

Je lichaamsgewicht is het belangrijkste wat je gebruikt bij trainingen, dat is ook niet gek het is tenslotte van jou. Je kunt jouw lichaam zien als de gewichtsschijven, kettlebells of dumbells die je in een sportschool gebruikt. Ideaal, want die gebruik je tijdens bootcamp, Crossfit of welke andere sport ook vaak. Je lichaam kun je gebruiken voor squats, push-ups, buikspier- en rugspieroefeningen.

2. Een klein beetje ruimte (2 vierkante meter)

Wat je minimaal nodig hebt om te trainen is een paar vierkante meter. Met deze twee meter heb je genoeg ruimte om allerlei oefeningen te doen zoals staande squats, lunges en jumping jacks, maar ook ligoefeningen als push-ups en crunches. Hieronder vind je een aantal oefeningen ter inspiratie:

3. Motivatie

Belangrijk tijdens de lockdown is wilskracht en motivatie om je conditie en kracht op peil te houden. Hoewel het makkelijk is om te luieren (de mens is nota bene van nature lui) is het belangrijk om in beweging te blijven en jezelf te motiveren om te sporten.

4. Een trainingsopzet of trainingsschema

Wat helpt om je te motiveren is een goed schema of goede losse trainingen. Wat jij nodig hebt hangt er af van je persoonlijke niveau en wat het niveau was op het moment dat je de lockdown in bent gegaan. Lees meer over het samenstellen van een training of een schema als je daar behoefte aan hebt.

Wat kun je verder gebruiken?

Power station/pull-up bar

Bij calisthenics is je bovenlichaam erg belangrijk. Als je beschikking hebt over een apparaat waarmee je pull-ups kan doen, dan weet je zeker dat jouw bovenlichaam de nodige aandacht krijgt. Sommige sporters hebben geluk met hun kozijnen waaraan zij zich kunnen optrekken. Mocht je dat niet redden, dan ben je al snel gebonden aan een pull-up bar.

Trap(penhuis)

De trap is ideaal om jouw benen te trainen. Het is een perfecte vervanging van de vele apparaten in de sportschool om je benen te trainen. Het maakt niet uit of je in een vrijstaande woning woont met maar één trap of in een woonblok met meerdere trappen, je kan ze zo vaak beklimmen als je maar wilt.

Springtouw

Volgens sportspecialisten staan zo’n 10 minuten touwtje springen gelijk aan 45 minuten joggen/hardlopen.  Je traint ook alles in één keer: je core (buik- en rugspieren), je benen, schouders en je armen. Reden genoeg om een springtouw aan te schaffen.

Elastieken

Er zijn talloze oefeningen te bedenken met elastieken. Kijk eens op YouTube voor inspiratie om met elastieken te trainen.

Sport apps

Met een app van een van de vele atleten in de calisthenics community haal je inspiratie voor je trainingen. Beginner of vergevorderd, geen probleem. Deze atleten helpen je om een oefening juist uit te voeren en bieden eindeloze hoeveelheid trainingsschema’s. Kijk zelf maar eens bij de apps van Freeletics, Madbarz, Thenx of Barstarz.

Stel je training samen en begin met trainen!

Meer weten over het opbouwen van trainingen? Klik op de link om aan de slag te gaan.